Rekenen
“Het rekenen in de klas wil maar niet vlotten.”
Logopedisch onderzoek
Als uw kind moeite heeft met rekenen, neem ik een logopedisch rekenonderzoek af om na te gaan waar de sterktes en moeilijkheden voor de verschillende rekengebieden liggen. Vertrekkende hiervan, worden de doelen voor de therapie bepaald.
Therapie
Logopedie werkt aan het versterken de basis en deelvaardigheden. Er zal een individuele behandeling voor uw kind worden opgesteld, met oefeningen op maat. Tijdens de behandeling hecht ik veel belang aan een nauw contact met ouders, leerkrachten en eventuele andere hulpverleners.
Dyscalculie?
Er zijn ook kinderen die ondanks veel oefenen, toch moeite blijven hebben om die dingen te doen die voor anderen automatisch verlopen (en dus geen inspanning meer kosten). Bij deze kinderen spreken we, na grondig onderzoek, over dyscalculie. Dit is meer dan een tijdelijke leermoeilijkheid. Dyscalculie kan erfelijk zijn en komt voor bij ongeveer 5% van de kinderen. Soms kunnen er al tekenen zijn in de kleuterklas, maar of er echt een vorm van dyscalculie aanwezig is wordt pas duidelijk bij het leren rekenen.